System e-TOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat drogowych, od momentu wprowadzenia wzbudza wiele pytań – zwłaszcza wśród przewoźników zajmujących się transportem osób. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jego funkcjonowanie jest przejrzyste i intuicyjne, rzeczywistość pokazuje, że nie każdy dokładnie wie, kogo oraz w jakich sytuacjach obowiązuje dla autobusów.
Czy każdy pojazd przewożący pasażerów musi być zarejestrowany w tym systemie? A może są wyjątki pozwalające uniknąć dodatkowych formalności? Odpowiedzi na te pytania są kluczowe dla osób, które na co dzień zarządzają flotą autobusową lub planują działalność w branży przewozowej.
Czym jest e-TOLL dla autobusów i dlaczego został wprowadzony?
System e-TOLL został wprowadzony jako następca systemu viaTOLL, mając na celu usprawnienie procesu poboru opłat drogowych w Polsce. Działa na podstawie technologii pozycjonowania satelitarnego oraz obejmuje zarówno drogi krajowe, jak i wybrane odcinki autostrad.
W przypadku autobusów oznacza to obowiązek rejestracji i korzystania z systemu dla określonej grupy – nie tylko ze względu na ich masę, lecz także przeznaczenie. W praktyce każdy właściciel takiego samochodu poruszającego się po płatnych odcinkach dróg musi zadbać o odpowiednią konfigurację, zarejestrowanie pojazdu oraz bieżące rozliczanie się z przejazdów.
Choć może to wydawać się uciążliwe, wprowadzenie systemu miało na celu uproszczenie procesów administracyjnych i zwiększenie przejrzystości w zakresie rozliczeń drogowych.
Kto dokładnie jest zobowiązany do korzystania z e-TOLL dla autobusów?
Najważniejszą informacją dla każdego przewoźnika jest to, że e-TOLL dla autobusów dotyczy wszystkich pojazdów przystosowanych do przewozu więcej niż 9 osób, łącznie z kierowcą, jeżeli poruszają się po płatnych odcinkach dróg publicznych. Niezależnie od tego, czy samochód jest wykorzystywany do przewozów komercyjnych, szkolnych, turystycznych, czy zakładowych – jeśli wjeżdża na trasę objętą obowiązkiem opłat, musi być zarejestrowany w systemie.
Warto zaznaczyć, że obowiązek ten nie jest uzależniony od formy własności pojazdu. Oznacza to, że zarówno przedsiębiorstwa transportowe, jak i instytucje publiczne czy osoby fizyczne posiadające autobus – wszyscy muszą podporządkować się zasadom e-TOLL, o ile poruszają się po drogach, na których system działa.
Czy są jakiekolwiek wyjątki?
Choć ogólna zasada brzmi jasno, istnieją pewne wyjątki od obowiązku korzystania z e-TOLL dla autobusów. Przede wszystkim dotyczą one pojazdów, które nie korzystają z płatnych odcinków dróg – w takim przypadku rejestracja w systemie nie jest konieczna.
Ponadto autobusy służb mundurowych, ratunkowych czy pojazdy wojskowe mogą być zwolnione z opłat, jednak każdorazowo wymaga to potwierdzenia w przepisach lub uzyskania stosownego zwolnienia.
W praktyce oznacza to, że każdy właściciel autobusu powinien dokładnie sprawdzić, czy jego pojazd spełnia kryteria objęcia systemem. Brak rejestracji lub nieprawidłowe rozliczanie się z przejazdów może skutkować dotkliwymi karami finansowymi, dlatego nie warto tego bagatelizować.